BMW Motorrad fyller 100 år, og torsdag 28 september åpnes BMW Motorrad Welt, et nytt opplevelsessenter ved fabrikken i Berlin. For BMW-fans kommer julaften tidlig, det blir nemlig feiret med lansering av R1300 GS! Hva kan vi forvente oss?
I over 40 år har BMW dominert det stadig voksende adventuresegmentet med sine GS-boksere. Siden lanseringen av R80 G/S høsten 1980, har de faktisk produsert over en million av dem! Dagens modell var så banebrytende når den kom som 2013-modell, at mange vil hevde at den fortsatt er klasseledende. Og det er ikke på grunn av manglende konkurranse. Praktisk talt alle konkurrenter har en mer eller mindre skarp modell å tilby. Etter tur har de kommet med lettere sykler, mer hestekrefter, enda mer elektronikk, og alle andre triks i boka, men BMW har fortsatt å dominere.
Ved første øyekast er det ikke så mye annet enn lakk, noen små endringer på kåpa og TFT-displayet som skiller dagens R1250 GS fra en 2013 R1200 GS LC. Men hvert år har den blitt litt bedre. Bortsett fra shiftcam og litt mer kubikk i 2019, er det først og fremst elektronikken som har blitt videreutviklet og finpusset gjennom årene. Men nå kan vi forvente oss et kvantesprang, og igjen er det elektronikken som driver mye av utviklingen.
Det er bare GS som lanseres nå i høst, Adventure-versjonen kommer også denne gang et år senere. Det ryktes også om en M-versjon neste år! Vi har ikke så mye fakta enda, men noe har sivet ut fra godkjenningsprosessene i ulike land. Også noen dårlige bilder. I tillegg har det dryppet litt ut her og der, kanskje fra teknologipartnere som Bosch og ZF? Så denne artikkelen må leses som «kvalifisert gjetting», fasiten får du i september!
La oss ta det vi tror vi vet om tall aller først. Mens de første dryppene fra Europa tydet på en kilo vektøkning, viser dataene fra Australia at sykkelen slankes hele 12 kg til 237! La oss krysse fingrene for at det er riktig.
Det har vært spekulert i om denne nye Euro5-motoren skulle bli helt væskekjølt, men det ser ut som at kombinasjonen luft- og væskekjøling fortsetter. Det samme gjelder shiftcam-teknologien, som gir variabel åpning av innsugsventilen. Men sylindervolumet øker til 1300cc, effekten til 143,5 Hk ved 7500 omdreininger og maksimalt dreiemoment til 143 Nm ved 6500 rpm, noe som gir en toppfart på 225 km/t.
Over til litt mer «kvalifisert gjetting». Bildene vi har sett av sykkelen så langt er enten kamuflert, eller med dårlig oppløsning og litt forvrengt. Enkelte har forsøkt å forbedre bildene med kunstig intelligens, men det forblir litt gjettverk. Hovedinntrykket er at sykkelen ser «nettere» og lettere ut enn forgjengeren.
Spionbilder av kamuflerte sykler antyder at man kanskje endrer fra dagens ramme av stålrør til en presset stålramme. Siden stål tåler fleksingen ved offroadkjøring bedre, er det lite trolig at de går for en aluminiumsramme.
Spionbildene gir ingen klare svar på hvordan det ser ut foran føreren, men skal vi tippe at de går for den store 10,25″ Bosch TFT splitskjermen vi kjenner fra noen andre BMW-modeller? Ellers blir nok førermiljøet velkjent.
Blinklysene foran er integrert i håndbeskytterne., og har sannsynligvis kjørelysfunksjon. Den assymetriske hovedlykta er borte. Den kom som en praktisk løsning på plassproblem på R1150 GS i 1999, men med dagens TFT-dashbord og LED-lys er det problemet borte. I stedet ser det ut som at R1300 GS har en sentral rund hovedlykt (mer om den senere), med fire «stråler» ut i et X-mønster, som vil gjøre sykkelen lett gjenkjennelig når den kommer mot deg. Lykta er senket litt ned, nesten nede i nebbet. Over hovedlykten er det en plan plastflate som skjuler en radar, mer om den senere.
Chassis
Baksvingen er endret. Ikke overraskende med tanke på den store recallen de ble tvunget til å gjøre i fjor. Telelever frontopphenget ser ut til å være omtrent uendret. Men det kommer en stor nyhet på dempingen!
Når Harley-Davidson lanserte sin GS-utfordrer Pan America, gjorde de et stort nummer av at bakdemperen senker seg ved stopp. Kortvokste førere skulle også rekke ned. BMW måtte selvsagt svare, og sammen med ZF Sachs har de utviklet neste generasjon Dynamic ESA – SAF Next. SAF Next gir den samme funksjonen som HD var så stolte av, men har enda et triks: Den kan skifte til en stivere fjær på 0,1 sekund!
Selv med de beste demperne, med Dynamic ESA og annen trolldom, har man en utfordring med at stålfjæra som sitter der er tilpasset en gjennomsnittlig eier. Men det er selvsagt forskjell på en liten japansk jente og to digre amerikanere med full feriebagasje. Det hjelper å endre forspenningen, men det er et kompromiss. Ideelt skulle fjæren vært individuelt tilpasset. SAF Next løser dette med to ekstra fjærer inne i hverandre i det eksterne kammeret. Disse kobles ut og inn ved hjelp av et stempel og en ventil. I praksis kan du få en 20% stivere fjær når du trenger det, på et tidels sekund. De kan til og med programmeres til å være harde ned, og mykere opp på tilbakeslaget!
Aktiv matrise-LED hovedlys
Dagens modell har allerede adaptivt hovedlys som endrer seg når du legger inn i kurve, men blir R1300 GS den første motorsykkelen med et aktivt matrise-oppsett? Motorsykkelbransjen pleier å ligge omtrent ti år etter bilbransjen med ny teknologi. Audi var først ute med aktive matrise-LED hovedlys i 2013, så det passer bra nå. Aktiv matrise innebærer litt kort fortalt at man deler opp en stor lykt i flere mindre, som dekker hvert sitt område. I stedet for å blende ned alt hellys når man møter noen, slukker man bare de lampene som peker mot den andre bilen, så kan resten lyse fortsatt uten å blende. På den måten unngår man de store mørke områdene. Men det betinger at man vet hvor kjøretøyene(e) som kommer mot befinner seg i bildet.
BMW har levert en patentsøknad på kameraer plassert i speilene eller speilfestene. Formålet er ikke først og fremst en dashcamfunksjon (slik som INNOVV K3 og K5), det har ikke tatt av i Vesten slik det har i Asia. Kanskje først og fremst av personvernhensyn. Formålet er å få et elektronisk stereobilde forover, som kan brukes til aktiv førerassistanse, sammen med radaren. Men det kan altså også brukes til et mer avansert hovedlys. Patentskissene viser noe som ser ut som en K1600, men vi kan jo håpe at det kommer allerede på R1300GS.
Førerassistanse
Både BMW og partner Bosch er svært opptatte av systemer som kan hjelpe føreren til å unngå uhell. Dagens GS har fra før sensorer som vet «alt» om sykkelens nedlegg, hjulspinn, og så videre, og sørger for at avanserte systemer som ABS Pro, Automatic Stability Control (ASC) og Dynamic Traction Control (DTC) redder liv hver dag. Jeg er selv dypt takknemlig for at denne magiske elektroniske trylledrikken reddet meg fra en heftig luftetur ut i steinrøysa for et par år siden.
BMW lanserte adaptativ cruisekontroll R1250 RT allerede fra 2021, så det er på overtid at også GS får Active Cruise Control (ACC), som de kaller det. Det har kanskje vært vanskelig å finne plass til den nødvendige radaren, som nå altså blir plassert over lykta.
Bak på sykkelen, montert i en boks over skiltet, er det en radar til. Sykkelen kommer altså med blindsonevarsling. Heller ikke det er en overraskelse, det kommer snart til å bli like vanlig som på biler, og kan allerede ettermonteres på alle sykler for en rimelig penge.
Nå får vi altså radarer som ser hva som skjer foran og bak oss, og som kan varsle oss med lyd og lys når det er i ferd med å bli skummelt. For eksempel om vi er i ferd med å bli påkjørt bakfra, om vi slår på blinklyset mens noen kjører forbi oss, eller om vi er i ferd med å kjøre på kompisen foran.
Men jeg tror nå at BMW er klare for å gå et skritt videre. Allerede i 2018 gjennomførte Bosch en studie som konkluderte med at en av sju MC-ulykker kunne vært avverget med et automatisk nødbremsesystem. Sykkelens «elektroniske hjerne» har full innsikt i hva føreren og sykkelen gjør, og den kontrollerer både gass og bremser. Hvis vi ikke reagerer på advarsler, kan sykkelen hjelpe oss. Inn på scenen, BMW Front Collision Warning System (FCW). Igjen omtrent ti år etter at det begynte å bli vanlig på dyrere biler.
Du kommer altså peisende med en gladlåt i øret. Radaren ser at trafikken foran deg går sakte eller har stanset. Først får du et varsel, en rød lampe som ser ut som en bil blinker på TFT-displayet. I tilfelle du skulle se på utsikten, får du også et følsomt varsel ved at bremsene pulser lett et par ganger. Mykt og raskt nok til at det ikke påvirker sykkelens fart eller stabilitet.
Hvis du ikke reagerer, og situasjonen ser ut til å bli mer prekær, kommer det et nytt varsel: en stor rød bil dekker omtrent hele TFT-skjermen. Nå legger sykkelen også på litt brems. Ikke full skrubb, men inntil 4,4 meter per kvadratsekund. Altså omtrent halvparten av hva en dyktig fører klarer selv. Dette er altså et system som skal varsle og hjelpe, men ikke et system for automatisk nødbrems. Føreren sitter fortsatt i førersetet, men får hjelp til å få ned reaksjonstiden.
FCW er konfigurert til å fungere i hastigheter mellom 30 og 160 km/t, så lenge du bruker et kjøremodus der ABS er helt aktiv (altså ikke Enduro Pro), ikke bruker aktiv cruisekontroll, og har aktivert FCW i menyen. Så hvis du synes det er noe irriterende mas, er det bare å slå av. Da er det av neste gang du skal ut å kjøre også.
Hvordan blir det når vi kjører mellom biler, eller gjør andre «rare» manøvre som kan forvirre et slikt system? BMW har selvsagt tenkt på det. Systemet overvåker hele tiden oppførselen din. Kjører du «dynamisk», så legges terskelen for varsling høyere enn om du sitter og roter rundt med knapper og menyer eller bare sitter og sløver.
Hvorfor har vi ikke sett dette på R1250 RT allerede, den har jo også radar? Svaret er at det kreves funksjoner i «hjernen» (ECU) som den ikke har. Men vi kan vel tippe at det kommer en R1300 RT neste år. Vi vet også at BMW planlegger å oppgradere de fleste av modellseriene sine i løpet av de neste to årene, så jeg tipper at dette blir vanlig på hele spekteret ganske snart.
Når kan du se R1300 GS?
R1300 GS lanseres altså den 28 september, og fasiten på mine spådommer blir streamet live på alle sosiale medier. Tror du jeg får mye rett? Noen dager senere er det vanlige folk sin tur til å besøke det nye opplevelsessenteret i Berlin, så du kan sjekke den ut med egne øyne. Jeg planlegger å arrangere en gruppetur med omvisning på fabrikken! Der blir det maks 14 plasser, så følg med på AdvThor facebookside hvis du vil være med! Eller send en epost hvis du vil være sikker på å få tilbudet.
Kilder
Takk til Martin Fitz-Gibbons i Bennetts BikeSocial for mye av informasjonen i denne artikkelen. Han har noen kontakter i BMW-systemet som ingen andre! Ellers er det hentet litt her og der, primært BMW Motorrad og Bosch.