Georgia er ikke et vanlig reisemål for nordmenn, men har i løpet av de senere årene blitt det klart mest besøkte landet i Sør-Kaukasus. Det er lett å se hvorfor: Fantastiske fjell og landskap, rik kulturarv og et forbløffende mangfold gjør det til et ideelt reisemål. Spesielt hvis du liker å kjøre motorsykkel på småveier!

Fra grønne dalene med spredte vingårder til de gamle kirkene og vakttårnene høyt oppe i fantastisk fjellandskap, skuffer Georgia aldri. De siste årene har Tbilisi fått status som en av de kuleste byene i Europa, med en spirende klubbscene, restauranter i verdensklasse og et utvalg av vinbarer som enkelt gjør det til det hippeste stedet i regionen. Like spesielle er dets stolte, humørfylte folk: Georgia hevder å være fødestedet til vin, og dette er et sted hvor gjester regnes som velsignelser og gjestfrihet er selve livets ting.

Sjekk ut linkene nederst på siden her, så forstår du fort hvorfor Georgia hører hjemme på bucket-listen til alle eventyrlystne motorsyklister. Og hvorfor utsette det? Den første turen vår, i juni 2023, ble utsolgt på to dager og ble en stor suksess. Vi kjører med små grupper, bare sek til åtte deltakere, så ikke vent med å melde deg på!

Datoer

Turen arrangeres på forespørsel med grupper på minimum 6 deltakere

Partner i Georgia: Onward Motorcycle Tours

Jeg ble kjent med Patrick i løpet av min lange reise sørover gjennom Amerika. Han har kjørt motorsykkel verden rundt på heltid i flere år, og fant til slutt sitt både kjærligheten og sitt MC-paradis i Tbilisi, Georgia. Patrick etablerte Onward Motorcycle Tours, utforsket Georgia og Armenia grundig, og har satt sammen en fantastisk rundtur for oss, med spennende steder å overnatte og spise.

Vi er på eventyr, og det betyr at overnattingstilbudene nok kan variere noe i kvalitet, men vi kan stole på at Patrick har valgt de beste. Det betyr ikke alltid mest luksus, men den beste opplevelsen for pengene. Vi legger opp til å dele rom, men de fleste steder vil det være mulig å oppgradere til enkeltrom for en rimelig penge.

Onward har ti nyere KTM 390 Adventure, pluss diverse litt eldre BMW X650 xChallenge og xMoto. Du velger hva du vil kjøre. Vi har også med følgebil som tar med bagasjen vår og en reservesykkel, så vi kan kjøre lett.

Hva slags kjøreferdigheter trenger du?

Du lurer kanskje på om du har de ferdighetene som skal til. Denne turen handler først og fremst om å oppleve Georgia, ikke røff terrengkjøring. Ruten går på asfalt, grusvei og litt sti. Problemet med offroad er bare at den stien som er enkel på tirsdag, er et helsike på onsdag hvis det har regnet. Men vi har lokale guider som kjenner området, og vi tilpasser rutene og farten til gruppas ferdigheter og lyster.

Når det er sagt, så må du kunne takle relativt lange dagsetapper. Du behøver ikke å være veldig rask, men du bør være en stabil og sikker fører med god kontroll på motorsykkelen både på og utenfor asfalten. God brems-, gass- og klutsjkontroll er spesielt viktig. Helst bør du ha noe gruserfaring allerede så du forstår hva du begir deg ut på, men mye handler om hvor sporty (i mangel av et bedre ord) du er. Ta gjerne et kurs før du reiser!

Eksempel på dagsplan

Merk: Reiseruten kan bli justert på grunn av vær eller andre forhold

Fredag: Avreise sen ettermiddag

Foreslått reiserute:

  • Turkish 1754 OSL 18:45 – IST 23:40
  • Turkish 378 IST 06:25 – TBS 09:45

Det går tidligere fly fra Istanbul, men det er mer komfortabelt å tilbringe noen ekstra timer der enn å ankomme Tbilisi midt på natten.

Lørdag: Ankomstdag – vi utforsker Tblisi

  • Transfer fra flyplass til hotell
  • Fri til å utforske Tblisi
  • Informasjonsmøte og velkomstmiddag

Søndag: Tblisi til Oni (ca 250 km)

Dagen starter tidlig hos Onward, like ved hotellet. Vi får utlevert sykler, kler oss og kjører vestover ut av Tblisi. Vi tar de svingete veiene nordover opp til Chiatura, en gammel gruveby med taubaner fra sovjettiden over hele byen, og fortsetter deretter videre til høylandet i en region kalt Racha. I kveld bor vi på et av Patricks favorittgjestehus i Georgia – det er som et museum der! Vi nyter lokal mat, drikker den hjemmelagde vinen og lærer om Georgias historie og kultur.

Mandag: Oni til Tskaltubo (ca 150 km)

Det er mange fine veier videre til Tskaltubo, og vi lar vær, veiforhold og gruppen bestemme om vi skal gjøre alt på grus, alt på asfalt, eller en blanding. Underveis er det flere spennende huler vi kan stoppe ved, Prometheus-grottene er de mest populære.

Tirsdag: Tskaltubo til Mestia (ca 200 km)

Denne dagen blir en du husker! Heftige småveier til høylandsbyen Mestia (2000 meter over havet). alpine enger, isbreer og massive forsvarstårn. Vi besøker også den pittoreske landsbyen Ushguli, en av de høyeste kontinuerlig bebodde bosetningene i Europa! Vi garanterer at du aldri har sett noe lignende!

Onsdag: Vi utforsker området rundt Mestia

Vi blir her en natt ekstra for å utforske områdene rundt, eller kanskje hvile litt? Det er mye å finne på. En kjøretur opp til Koruldi-innsjøene, en tur med Hatsvali-skiheisen, besøke et lokalt museum fullt av historiske gjenstander fra regionen, eller kanskje klatre 4 etasjer til toppen av et forsvarstårn fra middelalderen?

Torsdag: Mestia til Kutaisi (230 km)

Vi våkner tidlig og hvis været tillater det kjører vi Zagari-passet (2620m). Reisen byr på fantastisk utsikt over fjelltopper, frodige daler og restene av forhistoriske isbreer. Dette kan bli litt kjølig, men det er alltid en fenomenal tur. Mange fotomuligheter! Deretter drar vi sørover til Kutaisi.

Fredag: Kutaisi til Vardzia (200 km)

På vei sørover i dag, mest offroad over fjellrygger. Det er en mindre kjent sti som vi vanligvis har helt for oss selv. Det er noen spektakulære dronemuligheter. Vi stopper for lunsj etter å ha utforsket det en gang hemmelige sovjetiske observatoriet gjemt høyt oppe i fjellene, og tar oss deretter til den monumentale grottebyen Vardzia. Vel fremme parkerer vi syklene og går inn i fjellet. Det er lett å gå seg vill der inne! Over 500 grotteboliger, totalt tar det nesten 2 timer bare å gå gjennom hoveddelen.

I kveld feirer vi vår siste kveld på turen i hytter ved elvebredden og spiser nyfanget ørret og drikker lokalt produsert vin.

Lørdag: Vardzia til Tblisi

Siste kjøredag går østover til Tbilisi. Vi holder oss på de svingete asfalterte bakveiene som passerer store innsjøer og små landsbyer på veien.

I kveld fester vi og feirer en god ukes kjøring på en lokal pub i Tbilisi!

Søndag: Hjemreise

Foreslått reiserute:

Turkish 379 TBS 10:40 – IST 12:15

Turkish 1753 IST 15:00 – OSL 17:50


Priser og betingelser

Pris per deltaker: USD 2 590,- (ca NOK 27 500,-)

Hva er inkludert:

  • Inkludert i prisen:
  • Transfer til/fra flyplass i Tbilisi
  • 8 x overnatting, med frokost
  • 7 x lunsj med drikke
  • 7 x middag med drikke, inkludert vin eller øl til maten
  • Leie av motorsykkel, bensin
  • Følgebil for bagasjen, med reserve motorsykkel og førstehjelpsutstyr
  • Lokalt SIM-kort
  • Lokale engelsktalende guider på motorsykkell

Hva er ikke inkludert:

  • Flyreise (fra ca. kr 4 900,- per mars 2024, rimeligere hvis stopover i Istanbul)
  • Eventuelt visum (ikke nødvendig for norske statsborgere)
  • Reiseforsikring (sjekk at kjøring med motorsykkel er omfattet!)
  • Snacks, drikkevarer, andre personlige utgifter
  • Tips

Bestilling og betaling

  • Reisen bestilles per epost til thor@advthor.no. Bestillingen må inneholde reisemål og dato, fullt navn, adresse, telefonnummer, epost, samt navn og telefonnummer til nødkontakt, for alle deltakere
  • Du mottar en faktura på depositum NOK 5 000,-, eventuelt hele beløpet dersom det er under en måned til avreise. Depositumet er refunderbart ved skriftlig avbestilling per epost innen 14 dager, dog ikke senere enn en måned før avreise
  • Reisen anses ikke som bestilt før den er betalt og endelig bekreftet. Jeg forbeholder meg retten til å avvise bestillingen uten nærmere begrunnelse, dersom jeg anser bestiller for å ikke være skikket til å delta. Dette kan være fordi jeg er i tvil om kjøreferdigheter, sosiale ferdigheter, adferd, osv. Innbetalt beløp vil i så fall bli umiddelbart tilbakebetalt
  • Faktura på restbeløpet sendes ut ca 6 uker før avreise, med betalingsfrist en måned før avreise. Reisen betales i norske kroner. Der reisens pris er oppgitt i fremmed valuta, baseres prisen på siste valutakurs (kjøp) i Danske Bank ved fakturatidspunktet
  • Depositum for motorsykkel (USD 500) betales etter avtale, eller medbringes i kontanter (USD). Dette refunderes umiddelbart ved hjemkomst dersom det ikke skal trekkes for skader
  • Adventure Thor AS er medlem av Reisegarantifondet

Se også reisevilkår

FAQ

  • Kjøreferdigheter: Turen går på asfalt, grus og enkel offroad. Vi tilpasser turen til gruppens ferdighetsnivå, men det er forventet at du har trening i å kjøre på grus og lettere terreng
  • Du må ha førerkort klasse A tung motorsykkel. Georgia krever også at du har internasjonalt førerkort, dette bestiller du hos NAF: https://nye.naf.no/internasjonalt-forerkort
  • COVID: Per mars 2024 er det ingen krav til vaksinasjon, testing eller andre restriksjoner for reisende til Georgia
  • Du må betale inn et depositum for egenandelen før du får sykkelen. Dette får du tilbake dersom sykkelen returneres uten større skader. Du betaler ikke for riper og skrammer, det er forventet på denne turen. Det gjøres et overslag over nødvendige deler og arbeid, som trekkes fra før du får restbeløpet tilbake.
  • Flybilletter: Du bør bestille flybilletter så snart som mulig, men ikke kjøp uten mulighet til avbestilling før du har fått bekreftet at reisen blir gjennomført. De oppgitte rutene er bare forslag, du står fritt til å velge andre, men bør være i Tbilisi senest midt på dagen den 24. juni
  • Er det trygt i Georgia? Ja! UD fraråder alle reiser til utbryterområdene Abkhasia og Sør-Ossetia, men vår reiserute går ikke til disse områdene. Sikkerheten i Georgia og Tbilisi er ellers god, så lenge man tar vanlige forholdsregler og bruker sunn fornuft. Som vanlig når man ferdes utenfor Europa, er det gjerne trafikken som er det mest risikable.

Sider du bør sjekke ut

Her finner du noen sider med informasjon om et spennende land du antakelig ikke vet så mye om: