Jeg har solgt overraskende mange OBD-II adaptere for diagnose og service. Det er en billig og enkel løsning, som tar lite plass i veska og gjør deg uavhengig av merkeforhandler både på langtur og hjemme i garasjen. (Les mer om det her).
Jeg har bare markedsført løsningen mot BMW MC-folket, men det har dukket opp stadig flere eiere av BMW biler på kundelisten også. Når man må man på verksted for så enkle ting som å bytte startbatteri, betaler adapter og app seg fort.
Det har nylig kommet nye versjoner av både MotoScan-appen (se under) og adapteret. Foreløpig er det nye adapteret mest til glede for bilfolket, men legger grunnen for enda mer funksjonalitet i appen fremover:
- Firmware kan oppgraderes
- Formen på huset er endret, slik at det nå er lettere å fjerne adapteren fra diagnosekontakten
- Mer minne til fastvaren og dermed bedre muligheter for videreutvikling
Adapter (ny type) og overgangskabler (for sykler før 2017) finnes på lager i Norge, bestilles i nettbutikken her. Du kan også lese mer om hvordan du kommer i gang med MotoScan her.
MotoScan app v1.70
Fokuset for denne oppdateringen var optimalisering av kildekoden for mer stabilitet, samt utvidet støtte for servicefunksjoner på nyere modeller.
Endringer:
- Støtte for K82 (F850GSA) , K34 (R18), K35 (R18B/Transcontinental), K60 (HP4 Race), K66 (M1000RR)
- Tilbakestille adaptive verdier på BMS-X, BMS-MP, BMS-O
- Lære gassgrepssensor på BMS-X, BMS-MP, BMS-O
- Service reset og koding på 2D Race Tacho
- Sanntidsdata på BMS-E2B, KOMBI K03
- Aktuatordiagnose for BMS-E2B
- Rettet diverse småfeil